AT wijzigt strategie (aldus Algemeen Dagblad) !! | 21 Aug 2012 15:22 | ||
We kregen vandaag een papieren versie van het AD (Algemeen Dagblad) in handen. Onderstaande valt daar in te lezen. Onder andere een heel leuk scrabble woord : telekwetsbaarheid. Dat levert veel punten op. Toezichthouder Agentschap Telecom (AT) gaat zich meer richten op het bewaken van de vitale telecommunicatie in ons land. Dat zegt directeur Peter Spijkerman naar aanleiding van de storing bij Vodafone. ‘’De maatschappij accepteert steeds minder dat netwerken uitvallen.†Er is zelfs een woord bedacht om de toegenomen afhankelijkheid van draadloze communicatie te beschrijven : telekwetsbaarheid. Het AT houdt toezicht op het verruimen en verdelen van elektronische communicatie en valt onder het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Diverse recente storingen toonden de grote afhankelijkheid al aan. Neem de storing in het telecommunicatiepunt van KPN in de Rotterdamse Waalhaven, waardoor vorige zomer het telefoon- en internetverkeer bij 200.000 klanten stokte. Hulpdiensten waren uren onbereikbaar en de metro reed niet. Dat was echter nog kinderspel vergeleken bij de brand die begin april een belangrijk netwerkcentrum van Vodafone lam legde. Honderdduizenden Nederlanders konden tot een week lang moeilijk bellen of sms’en. Tenslotte was er nog de ingestorte radiomast in Smilde, waardoor radiozenders in Noord-Nederland uit de lucht waren en tot oktober nog steeds niet goed te ontvangen zijn. Voor Spijkerman reden om de prioriteiten van zijn Agentschap Telecom te herzien. ,,De maatschappij accepteert steeds minder dat telecomnetwerken uitvallen, als toezichthouder namens die maatschappij spelen wij daar een belangrijke rol in.†Tot nu toe is het AT vooral bekend van zijn jacht op de duizenden etherpiraten in Drenthe, de Achterhoek en andere dunbevolkte gebieden. Ook organiseert het Agentschap veilingen waarbij KPN, Vodafone, T-Mobile en nieuwkomers frequentieruimte kunnen bemachtigen. Ik wil liefst geen publiciteit meer voor de radiopiraterij, zegt Spijkerman. Je moet het beheersbaar houden en dat is het, dankzij onze vernieuwde aanpak, laat Spijkerman weten. En dus houdt het AT zich bezig met gewichtiger zaken. Neem het begin juli geopende meldpunt waar alle storingen –groot en klein- door telecomproviders gemeld moeten worden. Ook onderzoekt AT de storing bij Vodafone, waarbij de toezichthouder kijkt of Vodafone alle gegevens van klanten goed en veilig heeft bewaard. Uit de met de Inspectie Veiligheid en Justitie onderzochte Waalhaven-storing werden al belangrijke lessen getrokken. ,,De belangrijkste is dat het realiseren van 100 procent beschikbaarheid niet mogelijk is,†zegt Spijkerman. Volgende vraag is welke gevolgen we aanvaarden en welke niet. ,,Het ergste aan de Waalhaven was dat het C2000-netwerk van hulpdiensten uren uit de lucht was,†zegt Spijkerman. ,,Politie en brandweer moeten wél bereikbaar blijven en de hartbewaking in het ziekenhuis moet wel blijven functioneren.`` Hoe daarvoor te zorgen? Het aanleggen van een landelijk noodnetwerk voor hulpdiensten is te duur. En national roaming –het overzetten van Vodafone klanten naar T-Mobile en KPN- is bij uitval van het gewone mobiele net alleen mogelijk bij kleinere storingen. Volgens Spijkerman moeten hulpdiensten en politie zich daarom beter voorbereiden en plannen maken voor als alle communicatiemiddelen uitvallen. ,,Bij de Waalhaven bleef het mobiele netwerk wel functioneren, waardoor hulpdiensten bereikbaar bleven. Ook weten we dat er hulpdiensten waren die contact hebben met radiozendamateurs die die verbindingen tussen meldkamers tot stand kunnen brengen.†Spijkerman beloofd zijn bevoegdheden ruim te interpreteren. ,,Het is in ieders belang dat radiocommunicatie goed functioneert en wij beschikken over de expertise en contacten.†©bron algemeen dagblad. Trefwoorden: dat agentschap spijkerman storing vodafone maatschappij het at storingen kpn waalhaven hulpdiensten |